Una important biblioteca i hemeroteca històrica amb obres de referència

La Fundació Gas Natural Fenosa disposa d’un dels arxius històrics d’empresa més important del país, amb un fons documental especialitzat en la indústria de l’energia, capaç de relatar la història econòmica del país.

Originat a partir de documentació de principis del segle XIX, l’Arxiu Històric compta amb un fons especialitzat amb més de 3.000 metres de prestatgeria catalogats, exemple de la sensibilitat de la companyia per preservar la memòria històrica del sector de l’energia.

Història

L’any 1987, el Consell d’Administració de Catalana de Gas crearia l’Arxiu Històric i la Biblioteca Històrica, amb l’objectiu de conservar, preservar i difondre la documentació original de la companyia, testimoni de l’activitat de l’empresa i del sector de l’energia a Espanya. Des de 2004, l’Arxiu Històric s’incorporaria a la gestió de la Fundació Gas Natural Fenosa, qui assumiria la conservació d’un compendi documental format per més de 50 fons de diferents societats que constitueixen l’actual Gas Natural Fenosa, cobrint el període iniciat el 1843 i arribant pràcticament fins als moments actuals.

L’Arxiu Històric de la Fundació Gas Natural Fenosa ocupa més de 3.000 metres de prestatgeria catalogats i descrits d’acord amb la Norma de Descripció Arxivística de Catalunya (NODAC). Entre la documentació original escrita, gràfica i audiovisual, en continu creixement, es preserven fotografies, plànols, memòries, actes, escriptures o accions generades per l’empresa al llarg dels seus més de 175 anys d’història, estimulant treballs de recerca i publicacions especialitzades sobre la història econòmica i industrial de l’energia a Espanya.

Peces destacades

Entre la documentació original de l’Arxiu Històric, destaquen la capçalera per emmarcar les accions de la societat L’Energia, S. en C. d’Alexandre de Riquer, de 1900, i la constitució de la Societat Catalana per a l’Enllumenat per Gas, de 1843. Els documents originals de l’Arxiu Històric han inspirat la museografia de les exposicions del Museu del Gas, equipament cultural especialitzat en història de l’energia i patrimoni industrial.

Des de 2011, l’Arxiu Històric se situa a l’emblemàtic edifici ecoeficient, seu de la Fundació Gas Natural Fenosa a Sabadell. A l’exposició permanent del Museu del Gas, l’Arxiu Històric està ubicat en uns vistosos armaris compactes de color vermell, simbolitzant així el cor de la Fundació Gas Natural Fenosa i reconeixent la importància de l’enorme llegat documental que es preserva.

constitucion-sociedad-catalana-gas

“Escriptura de constitució de la Societat Catalana per a l’Enllumenat per Gas”, 1843. Arxiu Històric de la Fundació Gas Natural Fenosa. © Fundació Gas Natural Fenosa, 2017.

Cronologia de fites

• 1987

Creació

El Consell d’Administració de Catalana de Gas crea l’Arxiu Històric i la Biblioteca Històrica.

• 2004

Gestió des de la Fundació

La Fundació assumeix la conservació d’un compendi documental format per més de 50 fons.

• 2011

Trasllat a Sabadell

L’Arxiu Històric se situa a l’emblemàtic edifici ecoeficient, seu de la Fundació.

Informació pràctica

Arxiu_Historic_La_Energia-1024x801

D’octubre a maig, de 9 a 17 h.
De juny a setembre, de 9 a 14 h.
Consultes i reserves en hores concertades.

Telèfon: +34 934 129 640
Correu electrònic: museugasfgnf@gasnaturalfenosa.com

Capçalera per emmarcar les accions de la societat L’Energia, S. en C. Alexandre de Riquer, 1900. Arxiu Històric de la Fundació Gas Natural Fenosa. Fotògraf: Pep Parer. © Fundació Gas Natural Fenosa, 2017.