20130101_EDIFICIOS_OTROS_ESP_6322 960x300

Un breu recorregut pel museu

El Museu del Gas ofereix un recorregut per una exposició permanent que, en diferents espais independents, explica i reflexiona sobre l’energia, des de vessants històrics i tècnics, de present i, en especial, de futur. Mostra les aplicacions del gas i de l’electricitat amb els consegüents canvis socials i de costums desencadenats per la seva aparició. Finalment, mostra l’ús i el funcionament de les instal·lacions de l’edifici com a exemple d’ecoeficiència.

planta_mirador

El Mirador

La coberta de l’edifici o Mirador és un espai visitable que permet gaudir de la vista urbana sobre Sabadell i sobre les muntanyes i els turons que l’envolten. Tant les fites geogràfiques principals com les xemeneies d’antics vapors que s’albiren des d’allà es troben degudament assenyalades per gaudir de la bona vista.

El Mirador també és l’espai dedicat a explicar l’edifici, en concret les solucions adoptades per convertir el Museu del Gas en un edifici sostenible en el qual s’ha intentat reduir la despesa energètica en la rehabilitació, la construcció i el manteniment futur. El llac, l’aljub i la coberta vegetal són part d’aquestes solucions i donen singularitat a aquest espai.

planta_3

Planta 3

Les oficines de la Fundació Gas Natural Fenosa ocupen aquesta planta.

planta_2

Planta 2

La planta 2 disposa d’unes dependències polivalents, com ara tallers didàctics i aules de formació, que permeten fer diverses activitats complementàries. L’auditori també està situat en aquesta planta. Al vestíbul hi ha el Mirall energètic de l’edifici, una eina que, a través d’una pantalla, ofereix les dades de mesurament del consum energètic en temps real i l’energia elèctrica produïda per les plaques fotovoltaiques i de la gestió de l’aigua.

planta_1

Planta 1

La sala de les Eines del futur parla de l’energia com a protagonista clau del futur de la humanitat i del planeta. S’inicia amb un audiovisual que transmet els tres principis bàsics per abordar i entendre el futur de l’energia. Seguidament es presenten les diferents eines que tenim a les nostres mans per afrontar i millorar el futur energètic. Des de la millora de l’eficiència energètica, l’aprofitament dels recursos naturals o l’augment del gas natural o l’energia nuclear són algunes de les eines de les quals s’expliquen conceptes bàsics i avantatges i inconvenients.

planta_baja

Planta baixa

Els visitants accedeixen al museu per aquesta planta. Abans de passar per recepció a recollir l’entrada, poden gaudir d’un audiovisual que explica La importància del gas al món a partir de la necessitat i l’habilitat que tenim els humans de buscar energia i calor de l’entorn, és a dir, del medi ambient que ens envolta.

Així com l’àmbit del soterrani, dedicat a la història de l’empresa, vol explicar el sector energètic des de dins, és a dir, com el viuen les empreses que s’hi dediquen, l’espai D’ahir a avui: gas i societat vol mostrar-nos com afecta a la societat l’aparició i l’ús de noves energies. Dividit en tres subàmbits –gas a partir de carbó, gas a partir de petroli i gas natural–, vol ser un passeig al·legòric pels segles XIX i XX de la mà del gas i l’electricitat: entrem al segle XIX a través d’una fàbrica de gas a partir de carbó, sortim a un carrer ple de fanals de gas, entrem al Liceu ben il·luminat i després de l’espectacle tornem a sortir al carrer. Alguna cosa ha canviat, encara és de nit però hi ha una llum intensa: arriba l’electricitat! I amb la seva arribada la vida humana s’accelera, les ciutats canvien d’aparença i tot, tot, rep la influència d’aquesta novetat. La indústria del gas es refugia a les cases, els comerços, les petites indústries, per als quals inventa aparells que funcionen amb gas. Així transcorren anys i passen dècades: Des dels anys 20 fins als 60, quan la tecnologia permet fabricar gas a partir del petroli i la producció adquireix altres dimensions. L’home troba aviat una font millor, el gas natural –bàsicament metà– amagat a les entranyes de la terra, com el carbó i el petroli. Ja no farà falta produir-ne, només extreure’l, transportar-lo i distribuir-lo.

planta_menos1

Planta -1

En un espai impactant de color vermell que pretén representar el cor del museu, trobem dipositats els principals documents de l’Arxiu Històric de la Fundació Gas Natural Fenosa. Les parets dels armaris compactes porten impreses grans lletres amb els noms dels fons de l’arxiu i el seu quadre de classificació, tot això amb la finalitat de poder explicar-ne millor el contingut als visitants.

La Col·lecció Catalana de Gas és el nom donat al conjunt de peces del museu que comprèn bàsicament gasodomèstics i eines des de finals del segle XIX fins als anys seixanta del segle XX. Es van col·leccionar quan l’empresa tenia aquest nom i en el seu honor l’hem denominat així. Els podem veure en una llarga vitrina que ordena els objectes d’acord amb el seu ús: cuinar, planxar, escalfar-se, escalfar aigua, mesurar el gas, etc.

La museografia d’aquesta planta presenta la llarga història de la companyia, des d’un llunyà 1843, com a Sociedad Catalana para el Alumbrado por Gas (1843-1912), continuant pel creixement posterior com a Catalana de Gas y Electricidad (1912-1987), Catalana de Gas (1987-1992) i Gas Natural (1992-2010), fins a l’actual Gas Natural Fenosa, transformada en una multinacional energètica amb activitats rellevants en el gas, l’electricitat i les energies renovables. En aquesta zona també s’explica la història de les societats que han anat formant la companyia: Gas Madrid, Unión Eléctrica Madrileña i Fuerzas Eléctricas del Noroeste (Fenosa). S’estructura en un primer audiovisual que, com indica el seu nom, tracta d’Els fets i les persones per després desgranar la història amb més detall en els àmbits Els inicis, el creixement i la globalització.